PRP-behandeling: de vampire facelift van Kim Kardashian

08 augustus 2019 | Facelift

Je hebt de foto’s van het bloederige gezicht van Kim Kardashian misschien wel voorbij zien komen. Geen zorgen, het bloed was de bedoeling. Ze heeft namelijk een PRP-behandeling laten doen. Dat klinkt enger dan het is. Daarom leggen we je graag uit hoe zo’n behandeling werkt en wat het kan doen voor jouw huid.

De opkomst van de PRP-behandeling

De PRP-behandeling wint aan populariteit de laatste jaren. Dat begon met Kim Kardashian die haar reality-show de zogenaamde vampire facial onderging. Andere celebrities, vloggers en de buurvrouw op de hoek volgden. De bloederige foto’s vliegen je op social media tegemoet. En dat is niet heel gek, want zo’n PRP-behandeling kan wonderen doen voor je huid.

Bloedplaatjesrijk plasma

De PRP-behandeling wordt ook wel Dermapen-behandeling of vampire facial genoemd. PRP staat voor platelet rich plasma: bloedplaatjesrijk plasma. Voor de behandeling van start gaat, worden er een aantal buisjes bloed bij je afgenomen. Dit bloed wordt gefilterd in een speciale centrifuge. Die centrifuge filtert het plasma uit je bloed totdat er alleen witte bloedlichaampjes en bloedplaatjes overblijven.

Vampire facial

Deze behandeling wordt ook wel vampire facial genoemd vanwege het proces dat volgt zodra jouw bloed gefilterd is. Dit gefilterde bloed wordt namelijk door middel van kleine naaldjes terug in jouw huid geïnjecteerd. Voor het optimale resultaat is het wel verstandig om de behandeling twee tot drie keer te herhalen.

De kracht van plasma

Ben je nog steeds een beetje huiverig? Geen zorgen, plasma wordt al jaren gebruikt om het herstel van je lichaam te bevorderen. Bij sportblessures wordt het bijvoorbeeld regelmatig in het kniegewricht of pezen gespoten. Maar het werkt dus ook om de huid van je gezicht jonger en strakker te maken. De groeifactoren en bioactieve eiwitten in de bloedplaatjes die worden geïnjecteerd, verbeteren de structuur van de huid en laten fijne lijntjes verdwijnen.

Andere toepassingen

Naast sportblessures en gezichtsbehandelingen, kan een PRP-behandeling ook ingezet worden om de haargroei op de hoofdhuid te bevorderen. Het wordt dan ook wel eens ingezet in combinatie met een haartransplantatie. Je haar wordt er dikker van en je huid geneest sneller na de transplantatie. Het gefilterde bloed kan ook de genezing na een facelift bevorderen.

Nadelen & risico’s

Doordat er gebruik wordt gemaakt van je eigen bloed, is er weinig kans op infecties of allergische reacties. Maar een PRP-behandeling is niet pijnloos. De zenuwen in je gezicht zijn gevoelig dus die kleine naaldjes die er voortdurend ingeprikt worden, voel je wel degelijk. Om de pijn ietwat te verzachten, kan de arts je vooraf een verdovende crème of pijnstillers geven.

PRP-behandeling laten uitvoeren

Een PRP-behandeling kost gemiddeld zo’n 500 euro, maar dit verschilt per kliniek. Wil je weten waar jij het beste terecht kunt? Bekijk dan eens de pagina’s van verschillende klinieken op KliniekErvaringen.nl en lees de onafhankelijke reviews van mensen die eerder de behandelingen ondergingen. Wel zo fijn om van tevoren te weten waar je aan toe bent, toch?