Onafhankelijke reviews: zo werkt dat

Je zoekt een kliniek waar je een cosmetische of plastisch chirurgische behandeling wilt laten uitvoeren. Misschien heb je zelfs al een specialist in gedachten. Het is verstandig om onafhankelijke reviews te lezen, voor je een keuze maakt. Op KliniekErvaringen.nl bijvoorbeeld. Op deze pagina lees je hoe wij onze reviews verzamelen en hoe we ervoor zorgen dat ze kloppen.

Een review achterlaten

Door een review achter te laten over jouw ervaring bij een kliniek of specialist, help je anderen een goede keuze te maken. Daarnaast weten klinieken dankzij jouw ervaring wat ze goed doen en wat beter kan.

De regels

KliniekErvaringen.nl is een veilige omgeving voor consumenten én klinieken. We plaatsen dus niet zomaar een review, maar hanteren hier uitgebreide richtlijnen voor.

  1. De scores die je geeft, onderbouw je altijd met een toelichting. Schrijf in je ervaring alleen over jouw eigen persoonlijke ervaring met de behandeling die je hebt laten uitvoeren. Vertel in je review niet alleen over het cosmetische resultaat, maar over de totaalbeleving die jij als consument hebt ervaren.

  2. We plaatsen alleen reviews die betrekking hebben op een behandeling die binnen de afgelopen twaalf maanden heeft plaatsgevonden. Er worden dus geen ervaringen opgenomen die alleen over bijvoorbeeld een consult- of intakegesprek gaan. Er moet een behandeling hebben plaatsgevonden in de kliniek.

  3. Blijf fatsoenlijk. We plaatsen geen ervaringen met onfatsoenlijk taalgebruik, bedreigingen, oproepen tot actie, scheldwoorden, godslastering en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras of geslacht. Ook aantijgingen als “verminking” dienen te allen tijde schriftelijk onderbouwd te worden door een onafhankelijk medisch expert.

  4. Beschrijf feiten en persoonlijke ervaringen en geen vermoedens. Wij plaatsen geen suggesties over beschuldigingen van strafbare feiten zoals mishandeling, fraude en oplichting.

  5. Ervaringen mogen geen persoonlijke informatie bevatten zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Niet van jou, maar ook niet van de kliniek, specialist of andere personen waarmee je te maken hebt gehad. Ook beschrijvingen die te herleiden zijn naar een persoon, zoals de CEO of receptioniste, worden niet geplaatst. Ervaringen kunnen wel categorisch op naam van de behandelend specialist worden geschreven.

  6. Pleeg geen smaad of laster. Smaad is een uitlating waarmee het enige doel is de andere partij zwart te maken, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging. Laster is het zwartmaken van bedrijven of personen met onwaarheden.

  7. Gebruik altijd een geldig e-mailadres. Alle ervaringen worden geverifieerd, onder meer via het door jouw opgegeven e-mailadres. We moeten contact met je op kunnen nemen over je gedeelde ervaring. We publiceren nooit jouw volledige persoonlijke gegevens bij jouw ervaring.

Zo blijven reviews echt en onafhankelijk

Om de kwaliteit van de reviews op KliniekErvaringen.nl te waarborgen, vragen we soms extra informatie op. Of worden er extra stappen gezet om de authenticiteit te bevestigen.

  • Er kan om een extra verificatie gevraagd worden om de betrouwbaarheid van de ervaringen te waarborgen, bijvoorbeeld het delen van betaalbewijzen .
  • Goedgekeurde ervaringen met een onvoldoende score worden veertien dagen later gepubliceerd. In de tussenliggende periode heeft de kliniek de gelegenheid om jouw klacht in behandeling te nemen en eventueel op te lossen.
  • Bij ervaringen met een onvoldoende score dien je altijd je naam en contactgegevens te delen met de kliniek in kwestie. Deze deze worden nooit gepubliceerd op KliniekErvaringen.nl
  • Jij blijft eigenaar en verantwoordelijk voor de inhoud van de door jou gedeelde review. Alleen jij kan deze wijzigen en verwijderen. Niemand anders kan goedgekeurde reviews verwijderen.
  • Jouw ingediende review wordt automatisch getoetst aan de richtlijnen. Ook nadat onze geautomatiseerde controle en toetsing heeft plaatsgevonden, blijf jij verantwoordelijk voor de inhoud. Komt er een melding van een gebruiker of kliniek? Dan zal onze redactie de ervaring handmatig beoordelen.
  • Indien jouw review niet voldoet aan de richtlijnen, wordt de door jou ingediende review afgekeurd en niet geplaatst. 

Veelgestelde vragen over reviews

Wil je meer weten over de reviews op KliniekErvaringen.nl? Of kom je er niet uit met het plaatsen van een review? We helpen je natuurlijk graag. Bekijk eerst eens de veelgestelde vragen, misschien word je zo al geholpen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Ik heb een review geschreven, maar geen bevestigingslink gekregen. Hoe kan dit?
Klopt het e-mailadres dat je hebt opgegeven? Dan is de e-mail met de bevestigingslink misschien in je spambox beland. Als het bericht niet in de map ‘ongewenste e-mail’ staat, dan is er iets niet goed gegaan bij het verzenden van de review. Neem in dit geval contact met ons op. 

Hoelang duurt het voordat mijn review online staat?
Jouw review staat meestal binnen vijf werkdagen op KliniekErvaringen.nl. Voor je review zichtbaar is, wordt je ervaring getoetst en kan er eventueel om aanvullende informatie worden gevraagd. Zo waarborgen we de kwaliteit van de reviews. Deze extra verificaties vinden ook plaats op basis van steekproeven. Dit hoeft niet te betekenen dat er iets “mis” is met jouw ervaring.

Kan ik anoniem mijn ervaring delen?
Ja, dat kan. Je kunt bij het invullen van je gegevens kiezen voor de optie “anoniem publiceren”. Er worden nooit achternamen op de website gepubliceerd. Je kunt er zelf voor kiezen wel je voornaam of voorletter te gebruiken, die is dan wel zichtbaar.  

Krijgt de kliniek een seintje als ik een ervaring deel?
We delen nooit zonder jouw toestemming jouw naam met de kliniek waar je een review over achterlaat. Ook bij de gepubliceerde ervaring staat alleen je voornaam of “anoniem” als je daarvoor gekozen hebt. 

Laat je een review achter met een onvoldoende score? Dan delen we je naam en contactgegevens met de betreffende kliniek. Hier moet je toestemming voor geven. Op deze manier heeft de kliniek altijd de gelegenheid om jouw dossier te bekijken en eventueel jouw ervaring op te volgen. Hierdoor waarborgen wij de kwaliteit van de ervaringen op het platform. Wanneer de opgegeven naam en behandeldatum niet bekend zijn bij de kliniek, vragen wij de schrijver een betaalbewijs te delen. Jouw gegevens worden niet gepubliceerd op de website. 

Worden alle reviews geplaatst?
Alle reviews die aan de richtlijnen en voorwaarden voldoen, worden goedgekeurd en geplaatst. Is jouw review niet geplaatst? Dan is dat bijvoorbeeld omdat:

  • De ervaring bevat ongepast taalgebruik, bedreigingen of beschuldigingen.
  • De ervaring heeft geen betrekking op een uitgevoerde behandeling, maar alleen op een intake.
  • De ervaring gaat over een behandeling die langer dan twaalf maanden geleden is uitgevoerd.
  • De ervaring bevat persoonlijke gegevens en/of herleidbare gegevens naar een persoon.
  • De ervaring bevat vermoedens, suggesties en beschuldigingen die niet aantoonbaar zijn.
  • Je hebt niet op de bevestigingslink geklikt die je krijgt na het insturen van de ervaring.

Mijn review zit veertien dagen in de zogenaamde “verbeterbak”, wat betekent dat?
Geef je een reviews met een onvoldoende score? Dan sturen we deze door naar de betreffende kliniek. Hiervoor geef je toestemming tijdens het indienen van de ervaring. De kliniek kan ervoor kiezen om contact met jou op te nemen om jouw ervaring te bespreken, eventueel een klacht op te lossen of een luisterend oor te bieden. De opvolging van ervaringen ligt bij de kliniek. Sommige doen het wel, andere weer niet.

Veertien dagen na het indienen van de goedgekeurde review ontvang jij als schrijver van de review een e-mail met drie opties: de ervaring ongewijzigd publiceren, de ervaring aanpassen of de ervaring verwijderen. Jij bepaalt dus wat er met de review gebeurt.

Het kan ook gebeuren dat de moderator van KliniekErvarigen.nl je verzoekt om extra verificaties als aanvullend materiaal ter onderbouwing van je ervaring en/of betaalbewijzen te delen.

Kan een kliniek mijn review (laten) verwijderen?
Nee, dat kan niet. Wanneer jouw ervaring voldoet aan de richtlijnen en voorwaarden en is goedgekeurd, kan niemand behalve jij de ervaring verwijderen. Ongeacht de score van de review en de inhoudelijke toelichting. Komen er op een later moment nieuwe onderbouwde feiten boven water? Dan kan de moderator van KliniekErvaringen.nl op basis hiervan beslissen de review offline te halen. Dit gebeurt alleen in uitzonderlijke gevallen en alleen als nieuwe feiten bekend worden, die in strijd zijn met de richtlijnen.

Kan ik zelf mijn review aanpassen of verwijderen?
Ja, dat kan. Jij bent als schrijver van de review de eigenaar en daarmee ook verantwoordelijk voor de inhoud. Jij kan dus te allen tijde je review aanpassen en verwijderen.

Waarom is een toelichting bij mijn review verplicht?
Die toelichting is heel waardevol voor andere mensen die een behandeling bij dezelfde kliniek of specialist als jij overwegen. Door open en specifiek te zijn in jouw ervaring kun je anderen echt helpen bij het vinden van een passende kliniek en specialist. Ook help je de betreffende kliniek of specialist aan waardevolle klantinformatie om de kwaliteit van de dienstverleningen te monitoren en te verbeteren. De inhoud van jouw ervaring is misschien wel belangrijker dan de score omdat je hier in woorden kunt uitleggen hoe jouw totaalbeleving is geweest.

Waarom hanteren jullie de twaalf-maanden-regel?
Er worden uitsluitend ervaringen opgenomen die betrekking hebben op een behandeling die in de afgelopen twaalf maanden heeft plaatsgevonden. Na twaalf maanden zijn er te veel factoren die het oorspronkelijke (cosmetische) resultaat van jouw behandeling beïnvloeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gewichtsverandering en ouderdom. Deze factoren liggen buiten de verantwoordelijkheid van de kliniek of specialist. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit van de ervaringen voor onze gebruikers waarborgen.

Waarom accepteren jullie alleen ervaringen als er een behandeling heeft plaatsgevonden?
Het laten uitvoeren van een cosmetische ingreep is vaak een emotioneel proces. Veel mensen zijn al langere tijd bezig met een correctie aan het lichaam of gezicht. Ze zijn ergens niet tevreden over en kunnen erg onzeker zijn. In deze fase hebben veel mensen in hun hoofd al een ideaal beeld gecreëerd van het eindresultaat. Het kan gebeuren dat dit ideaalbeeld in jouw situatie niet of moeilijk haalbaar is. Of het medisch onverantwoord is. Deze uitkomst komt naar voren na een gedegen intake of consultafspraak bij de kliniek. 

Het is een grote teleurstelling die soms helaas resulteert in een onterecht slechte review voor een kliniek of specialist. Deze heeft op zijn of haar beurt de medische en morele verantwoordelijkheid genomen door jou te informeren over de haalbaarheid of mogelijkheden van jouw wensen. 

De teleurstelling van je afschrijven in een online ervaring is begrijpelijk, maar dit is niet eerlijk tegenover de kliniek en tegenover andere mensen die op zoek zijn naar onafhankelijke reviews. Daarom worden er alleen ervaringen opgenomen die betrekking hebben op een uitgevoerde behandeling. Uiteraard kun je in jouw ervaring ook andere onderdelen naast de behandeling beoordelen, zoals het consultgesprek en de klantvriendelijkheid..

Plaatsen jullie zowel de positieve als de negatieve reviews?
Ja, wij plaatsen alle ervaringen die voldoen aan de richtlijnen. Of ze nou positief of negatief zijn. 

Plaatsen jullie ook ervaringen als ik niet in een Nederlandse kliniek ben behandeld?
Nee, in principe niet. We plaatsen alleen reviews over klinieken uit België en Nederland. Het kan wel zijn dat je het consultgesprek via een kliniek in Nederland hebt gehad, maar de uiteindelijke behandeling bijvoorbeeld in Turkije plaatsvond. In dat geval kun je wel een review plaatsen op KliniekErvaringen.nl.  

Kan ik ook een review achterlaten over een schoonheidssalon?
Nee, wij plaatsen alleen reviews over klinieken die cosmetische en plastisch chirurgische ingrepen uitvoeren. Over een behandeling in een schoonheidssalon kun je op KliniekErvaringen.nl geen review plaatsen. 

Waarom hebben sommige klinieken heel veel en andere juist weinig ervaringen?
Dat kan verschillende redenen hebben. Meestal ligt dat aan hoe actief een kliniek is in het verzamelen van reviews. De ene kliniek besteed hier meer tijd aan dan de andere. Hetzelfde geldt voor specialisten. Een andere belangrijke oorzaak is dat de ene kliniek al veel langer bestaat en  actief is dan de andere. 

Probeer je niet blind te staren op die aantallen. Een kliniek met honderd ervaringen is niet per se beter of slechter dan een kliniek met twaalf ervaringen. Goed om te weten: het aantal ervaringen is niet zwaarwegend in hoe hoog een kliniek of specialist staat in de zoekresultaten. 

 

Bijgewerkt augustus 2020