Make-up na botox: de tips

19 mei 2021 | Botox

Je huid ziet er weer op en top uit na een botox-behandeling. Kleine rimpeltjes zijn gladgetrokken en je voelt je tien jaar jonger. Fijn! Maar die eerste keer make-up, hoe pak je dat aan? Wat mag je wel en wat is juist niet verstandig? We vertellen je er graag meer over.

Eerst even een korte introductie, want hoe werkt een botox-behandeling eigenlijk? Botox is eigenlijk de afkorting voor botulinetoxine. Een eiwit dat de communicatie tussen je spieren en zenuwen vermindert. Zo vermindert het ook kleine rimpeltjes en kan het bijvoorbeeld ook werken tegen migraine of overmatig zweten. Voor deze blog gaan we er vanuit dat je kiest voor een behandeling in je gezicht.

Make-up na botox

Omdat een botox-behandeling vaak binnen een kwartier gedaan kan zijn, wordt het ook wel de ‘lunch break treatment’ genoemd. Geen ingewikkelde behandeling met lang herstel dus. Klinkt makkelijk, toch is het wel belangrijk om goed na te denken over de behandeling. Je kunt namelijk best tijdens de lunchpauze even langs de kliniek, direct daarna weer vol in de make-up richting je werk is niet verstandig.

Botox wordt namelijk in je huid gespoten met kleine naaldjes. Hoewel dit geen pijn doet, blijft er wel eventjes een klein gaatje in je huid. Het duurt een uur of vier voordat die wondjes geheeld zijn. In die periode kun je beter geen make-up gebruiken. Dat zit namelijk vol bacteriën, hoe hygiënisch je ook te werk gaat, waardoor je nare infecties kunt oplopen.

Het verplaatsen van de botox

Gelukkig is de kans op een infectie door make-up na botox niet heel groot. Wil je dat risico wel nemen? Wacht even, er is namelijk nog een reden om even te wachten. Door de druk op je huid tijdens het aanbrengen van bijvoorbeeld concealer of foundation kan de botox verplaatsen. Zo heb je ineens een opgezwollen wang of hangend ooglid. Dan kun je maar beter even zonder make-up over straat.

Het is dus slim om een dagje te wachten met die full-on make-up look. Na twaalf uur weet je zeker dat je huid geheeld is en heb je geen risico meer dat de botox zich verplaatst.

Andere producten of technieken?

Na twaalf uur is het dus zover: je mag het mooie resultaat van je behandeling gaan showen. Is er dan nog iets waar je rekening mee moet houden? Nee hoor, je hoeft niet per se andere make-up te kiezen - hoewel het altijd verstandig is om te testen waar je huid goed op reageert. Je kunt hoogstens wat minder concealer gebruiken. Want die kleine rimpeltjes? Die hoef je niet meer te camoufleren!