Acne

Veel mensen krijgen vroeg of laat te maken met acne. Acne is wat we in de volksmond ook wel jeugdpuistjes noemen. De reden hiervan is dat jeugdpuistjes het meest voorkomen in de puberteit. Verreweg de meeste mensen zijn voor hun vijfentwintigste levensjaar van de klachten af. Acne kan echter ook op latere leeftijd voorkomen. Ook volwassen kunnen last hebben van (de gevolgen van) acne.

Hoe ontstaan (jeugd)puistjes?

In de huid bevinden zich talgkliertjes. De talg (huidsmeer) in de talgkliertjes zorgt er onder andere voor dat de huid niet uitdroogt. Wanneer een talgkliertje verstopt raakt en er talg ophoopt, ontstaat er een zogenaamde mee-eter (comedo). Er zijn zwarte mee-eters (vaak klein en herkenbaar als een zwart puntje) en witte mee-eters. Deze laatstgenoemde licht dieper in de huid en zorgt vaker dan de zwarte variant voor een ontsteking. Een mee-eter raakt ontstoken wanneer deze geïnfecteerd wordt met een van nature in de huid aanwezige bacterie. Wanneer dit gebeurt, ontstaat er een puistje, vaak met een geel puntje. Ook kunnen er onderhuidse puisten ontstaan. Deze kunnen spontaan ontstaan, maar kunnen ook worden veroorzaakt door druk of wrijving op de huid (bijvoorbeeld door het uitknijpen van een puistje).

Ervaringen en klinieken

Lees reviews van anderen en vergelijk alle klinieken voor acne om de juiste keuze te maken.

Alle acne reviews Alle acne klinieken

Hoe ontstaat acne?

Hormonale veranderingen hebben invloed op de productie van de talgklieren. Het zijn, zowel bij mannen als bij vrouwen, met name de mannelijke hormonen die zorgen voor een verhoogde productie. Vrouwelijke hormonen remmen dit juist af. Mannen hebben over het algemeen vaker en meer last van acne dan vrouwen. Bij vrouwen komt verergering van acne met name voor in de dagen voor de menstruatie of tijdens een zwangerschap.

Hoe ziet acne eruit?

Hoe acne eruit ziet, verschilt van persoon tot persoon. In de meest gevallen ontstaan puistjes en ontstekingen in de huid van het gezicht en de hals, maar het komt ook voor in en op de huid van borst, rug, armen en schouders. Puistjes kunnen, zoals hierboven gezegd, een zwart, wit of geel kopje hebben. Wanneer puistjes open barsten, ontstaan wondjes. De huid daaromheen is vaak erg rood. Wanneer je last hebt van een ernstige vorm van acne, waarbij ook onderhuidse ontstekingen of (met talg gevulde) bobbels en abcessen ontstaan, kunnen er ook littekens op je huid achterblijven.

Gevolgen van acne

Een paar puistjes zijn vervelend, maar wie last heeft van een ernstige vorm van acne, kan hiervan zowel fysieke als psychische klachten ervaren. Ontstekingen die vaak voorkomen bij acne kunnen pijnlijk zijn. Daarnaast voelen mensen die last hebben van acne zich vaak onzeker over hun uiterlijk. Hoewel de ernst van deze onzekerheid voor een buitenstaander niet altijd te begrijpen is, kan acne grote invloed hebben op het zelfvertrouwen. Deze onzekerheid speelt vaak een grote rol in de keuze om acne te laten behandelen.

Wat kun je zelf doen tegen acne?

Regelmatig wordt (het verergeren van) acne in verband gebracht met je voedingspatroon. Daarbij worden vaak specifieke voedingsmiddelen genoemd, zoals varkensvlees, melkproducten (met name chocola) en vet eten, zoals patat. Hiernaar is wetenschappelijk onderzoek gedaan. Omdat de kwaliteit van deze onderzoeken te wensen overlaat, kan hieruit helaas geen eenduidige conclusie worden getrokken. Wanneer je zelf een duidelijk verband kunt leggen tussen een bepaald voedingsmiddel en het verergeren van de acne, kun je hiermee vanzelfsprekend experimenteren.
Ook voor de invloed van stress, roken en persoonlijke hygiëne zijn vooralsnog geen bewijzen gevonden.

Wel hebben sommige cosmeticaproducten een duidelijk meetbaar en zichtbaar effect op (het verergeren van) acne. Dit effect wordt met name veroorzaakt door het verder verstoppen van de talgklieren (in het geval van make-up) of het irriteren van de puistjes of ontstekingen (in het geval van reinigingsproducten). Wie last heeft van acne kan het gezicht het best reinigen met lauwwarm water. Het vaak wassen van de huid met water en zeep helpt niet tegen acne. Het (intensief) gebruiken van verkeerde verzorgingsproducten kan de klachten zelfs verergeren.

In alle gevallen is het af te raden om puistjes zelf uit te knijpen. De huid kan door (de poging tot) uitknijpen zichtbaar of onzichtbaar beschadigen, waardoor bacteriën de puistjes en pukkels kunnen verergeren en zelfs nieuwe ontstekingen kunnen ontstaan. Dit kan tevens leiden tot blijvende littekens.

Net zoals het niet mogelijk is om zelf invloed uit te oefenen op het verloop van de acne, is het ook niet mogelijk om te voorkomen dat je acne krijgt.

De behandeling van acne

Acne is duidelijk te herkennen. Het voordeel hiervan is dat er geen uitgebreide onderzoeken nodig zijn om de diagnose te stellen. De diagnose acne kan in verreweg de meeste gevallen dan ook gesteld worden door de huisarts.

Welke behandeling mogelijk is, hangt af van de ernst van de acne, het soort acne, je huidtype, je leeftijd en of je man of vrouw bent. Tot op heden is acne een chronische aandoening, in die zin dat het niet kan worden genezen. Wel zijn er verschillende behandelingen die de aandoening onderdrukken. In alle gevallen heeft het tijd nodig om te zien of de behandeling aanslaat.

Crèmes, gels en lotions
De verschillende crèmes, gels en lotions (zoals bijvoorbeeld Benzoylperoxide, Vitamine A-zuur en antibiotica) die als middel tegen acne kunnen worden voorgeschreven, zorgen er met name voor dat de huid in lichte mate uitdroogt en afschilfert. Op die manier kan de talg, waardoor de poriën in de huid verstopt kunnen raken, op de normale manier naar de huidoppervlakte kan. In de meeste gevallen wordt een combinatie van middelen voorgeschreven.

Medicijnen
Bij acne kan antibiotica worden voorgeschreven in een vorm die uitwendig kan worden gebruikt (zoals hierboven is beschreven). Antibiotica kan ook inwendig worden gebruikt (in de vorm van pillen). In eerste instantie wordt vaak gekozen voor een lokale behandeling, omdat pillen tegen acne een flink aantal bijwerkingen hebben.

Wanneer acneklachten bij een vrouw duidelijk in verband kunnen worden gebracht met hormoonschommelingen, kan voor een hormoonbehandeling van de acne worden gekozen. In de meeste gevallen wordt hiervoor een anticonceptiepil gebruikt.

Huidtherapeut
Een huidtherapeut kan, net als de huisarts, de acne niet wegnemen, maar kan wel een bijdrage leveren aan het in optimale conditie brengen en houden van de huid. Een huidtherapeut kan verschillende peelings en dieptereinigingen uitvoeren om de acne tot stilstand te brengen.

Een huidtherapeut zal ook advies geven over huidverzorgingsproducten. Dit is zeer belangrijk, omdat verkeerde huidverzorgingsproducten de acneklachten kunnen verergeren. Goede huidverzorgingsproducten zijn in ieder geval vrij van parfum, alcohol en irriterende bestanddelen. Wanneer je twijfelt over de huidverzorgingsproducten die je gebruikt, kun je deze meenemen en je vragen voorleggen aan de huidtherapeut. Tijdens een intakegesprek zal in kaart worden gebracht welke behandeling (of combinatie van behandelingen) het meest effectief zal zijn. Met een peeling kan bijvoorbeeld niet alleen de acne worden aangepakt, maar ook de door acne veroorzaakte littekens kunnen met een peeling worden verminderd.

Laserbehandeling van acne
Sinds een aantal jaren wordt bij de behandeling van acne gebruik gemaakt van een laserbehandeling. Vaak wordt voor een laserbehandeling van acne gekozen wanneer andere behandelingen, bijvoorbeeld met medicijnen en/of crèmes, onvoldoende of niet hebben geholpen. Er kan echter ook in eerste instantie worden gekozen voor een laserbehandeling van acne. Tijdens een intakegesprek zal worden bepaald hoeveel laserbehandelingen er nodig zijn.

Intakegesprek

Tijdens een intakegesprek met een huidtherapeut is het belangrijk om een duidelijk beeld te krijgen van de klachten. De huidtherapeut zal naar je huid kijken, maar zal daarnaast ook vragen hoe lang je al last hebt van acne en hoe de klachten zich uiten. Ook zal in kaart worden gebracht welke behandelingen in het verleden eventueel al zijn ingezet en wat hiervan de resultaten waren. Op basis hiervan wordt bepaald wat voor jou de meest geschikte acnebehandeling is en welke verwachtingen je mag hebben van de resultaten van deze behandeling.

Tijdens het gesprek zal worden bepaald hoeveel afspraken er nodig zijn om de acne te behandelen. Tevens zal er voorlichting worden gegeven over te nemen voorzorgsmaatregelen en nazorg.

Vergoeding van de acnebehandeling

Niet alle verzekeraars vergoeden de behandeling van acne. Of een behandeling geheel, gedeeltelijk of toch niet wordt vergoed, verschilt per zorgverzekeraar en is afhankelijk van welke (aanvullende) zorgverzekering is afgesloten. Daarnaast wijzigen de regels hierover regelmatig. Het is daarom raadzaam om, voorafgaand aan de eventuele keuze voor een behandeling, eerst te onderzoeken wat de prijzen van verschillende acnebehandelingen zijn en bij de zorgverzekeraar na te gaan of de kosten van de gekozen behandeling vergoed wordt.

Laatste acne ervaringen

15 maart 2024 Acne
“ Ik kom al een aantal maanden bij Anne-Fleur en je ziet wel degelijk verschil. De kwaliteit van mijn huid is vooral vooruitgegaan. Verder is het personeel super vriendelijk en helpen je waar kan. ” Anonieme gebruiker

Ik ben heel blij met mijn resultaat tot nu toe. Het enige wat ik soms mis is meer gespecialiseerde kennis buiten de huidbarriere om, dus als er iets…

15 maart 2024 Acne
“ Uitstekende ervaring ” Henk

Duidelijke uitleg en uitstekende behandeling. Zeer ervaren en betrouwbare specialist. Het is plezierig om hier weer terug te komen

27 februari 2024 Acne
“ Vakkundig, begrijpelijke taal, meevoelend ” Jolanda

Prima behandeling met duidelijke uitleg. Vriendelijke dame, die steeds vertelt wat ze doet. Zeer voorkomend.