Artrose

Artrose is de medische naam van een aandoening aan het kraakbeen in gewrichten. Wanneer de hoeveelheid kraakbeen in de gewrichten sneller afneemt dan het lichaam kan produceren, ontstaat artrose. De kwaliteit van het kraakbeen verslechtert en kan zelfs helemaal verdwijnen. Ook de hoeveelheid 'vloeistof' die nodig is om het gewricht soepel te laten bewegen, neemt af.

Inhoudsopgave

Ervaringen en klinieken

Lees reviews van anderen en vergelijk alle klinieken voor artrose om de juiste keuze te maken.

Alle artrose reviews Alle artrose klinieken

Door artrose kunnen botten in de gewrichten over elkaar schuren. Dit leidt tot vervorming van het bot. Aan de rand van de gewrichten vormen zich zichtbare en voelbare knobbels. Dit kan veel pijn veroorzaken, maar kan er ook voor zorgen dat bewegen moeilijker wordt of dat zenuwen bekneld raken. Artrose komt voornamelijk voorin de gewrichten van handen, knieën, schouders, nek en heupen.

Artrose is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen ouderdomsziekte. Het kan op iedere leeftijd onstaan. Wel hebben oudere mensen relatief meer kans op het krijgen van artrose. In Nederland lijden ongeveer een miljoen mensen aan deze aandoening.

Injecties met bloedplaatjes

Injecties met bloedplaatjes worden al langere tijd toegepast binnen de orthopedie. In eerste instantie bij letsel, zoals bijvoorbeeld bij een tennisarm. Sinds kort wordt deze therapie ook toegepast bij de behandeling van artrose.

Tijdens de eerste behandeling, na een intakegesprek, wordt bloed afgenomen. Hieruit worden zuivere bloedplaatjes geïsoleerd. Daarna worden de geconcentreerde bloedplaatjes onder lokale verdoving geïnjecteerd in het aangedane gewricht. Hierna volgen, met een tussenpauze van een á twee weken, nog twee injecties met bloedplaatjes

Stamceltherapie

Stamceltherapie kan worden toegepast bij slijtage van elk gewricht, ongeacht de oorzaak, ernst of leeftijd. Het is een nieuwe techniek, waarbij je eigen stamcellen worden gebruikt om het gewricht te herstellen.

Na het intakgesprek, tijdens de eerste behandeling, wordt het gewricht voorbereid. Er wordt bloed afgenomen en uit dit bloed worden bloedplaatjes geïsoleerd. Deze bloedplaatjes worden in het aangedane gewicht geïnjecteerd, als basis voor de volgende behandeling. Tijdens de tweede behandeling wordt onder locale verdoving beenmerg afgenomen. Ook de stamcellen die hieruit worden verkregen, worden geïnjecteerd in het aangedane gewricht. Voor een optimaal resultaat wordt de eerste behandeling (de injectie met zuivere bloedplaatjes) daarna nog enkele malen herhaald.

Injecties met Hyaluronzuur

Hyaluronzuur is het natuurlijk smeermiddel in het gewricht. Door een hoge dosis Hyaluronzuur in het gewricht te injecteren, komt er extra smering en wordt het slijmvlies aangespoord om meer Hyaluronzuur aan te maken.

Na het intake gesprek kan gelijk begonnen worden met de eerste behandeling. De behandeling bestaat uit drie afzonderlijke injecties met Hyaluronzuur met een tussenpauze van een á twee weken. De behandeling is poliklinisch en vindt plaats onder lokale verdoving.

Laatste artrose ervaringen

11 augustus 2016 Artrose
“ Beoordeling Parkkliniek en Medisch Centrum (Behandeling: Artrose) ” Peter

Was erg op mijn gemak voor tijdens en na de kijkoperatie .